دستکاری کنتور گاز

دستکاری کنتور گاز موضوعی است که آن را در سالهای اخیر متاسفانه شاید زیاد شنیده باشید. در ایران حدود 45 درصد از مصرف گاز در بخش خانگی مصرف شده و حدود 6 درصد آن در بخش تجاری استفاده می شود.در واقع یعنی بخش مسکونی و تجاریِ عمومی، در مجموع بخش زیادی از مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهند. البته لازم به ذکر است که حداقل 30% از انرژی نهایی در ساختمان، به اشکال مختلف هدر می‌رود.

با شروع فصل سرما و زمستان معمولا همه ما به دنبال گرم کردن محیط خانه و یا محل کار خود هستیم؛ گاهی ممکن است برای گرم کردن محیط از روش‌های نادرست استفاده کنیم که به دنبال آن مصرف گاز و قبض گاز افزایش پیدا خواهد کرد.

متاسفانه با افزایش قیمت های حامل انرژی و همچنین افزایش قیمت گاز مصرفی مشترکین، برخی افراد درصدد ایجاد وقفه در اندازه گیری و نشان دادن صحیح مفدار کنتور گاز برآمده اند و راه های متفاوتی از جمله استفاده از موبایل، گیره و … را برای از کار انداختن کنتور گاز یا نگه داشتن شماره کنتور گاز استفاده می کنند.

سازندگان کنتور گاز سعی کرده اند که ضعف های موجود در طراحی و ساخت کنتور گاز را که موجب دستکاری کنتور گاز جدید می شوند، برطرف کنند ولی با این وجود نمی توان برای تمامی آنها راه حل فنی پیدا نمود و برخی این دستکاری کنتور گاز را که موجب تخریب و به جا ماندن آثار دستکاری روی کنتور گاز می باشد را می توان ثابت نمود و با برخورد قانونی از گسترش این معضل جلوگیری نمود.

چطور کنتور گاز را دستکاری کنیم؟

نحوه از کار انداختن شمارشگر کنتور گاز چطور است؟ نحوه دستکاری کنتور گاز جدید چگونه است؟ روش نگه داشتن شماره کنتور گاز چیست؟ اینها سوالاتی است که در روزهای سرد و همزمان با گران شدن هزینه گاز، بسیار شنیده می شود. افراد متخلف برای این کار روش های مختلفی دارند از جمله: دستکاری کنتور گاز با موبایل (هک کنتور گاز با گوشی)، دستکاری کنتور گاز با آهنربا (از کار انداختن کنتور گاز با آهنربا)، دستکاری کنتور گاز با سوزن، دستکاری کنتور گاز با عکس رادیولوژی، دستکاری کنتور گاز با طلق، دستکاری کنتور گاز با گیره، دستکاری کنتور گاز با جاروبرقی و … همه این روش ها تخلف محسوب می شود و مجازات در پی دارد.

از کار انداختن کنتور گاز

سایر روش های دستکاری کنتور گاز

دستکاری کنتور گاز به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، اما این کار عموما غیرقانونی و خطرناک است و می‌تواند به انفجار گاز و آتش‌سوزی منجر شود. برخی از رایج‌ترین روش‌های دستکاری کنتور گاز عبارتند از:

  1. تغییر آداپتور کنتور: این روش بسیار رایج است و در آن فردی آداپتور را با یک آداپتور جعلی یا مغشوش جایگزین می‌کند که امکان دارد میزان گاز رد شده را کاهش دهد.
  2. برش خط ترانسمیتر: در این روش، فردی قطعه‌ای از خط ترانسمیتر را بریده و به این شکل سیگنال گاز در دستگاه خواندن کنتور به طور غیرمجاز کاهش می‌یابد.
  3. باز کردن کنتور: در این روش، کنتور با یک وسیله ابزاری مثل پلاستیک یا چاقو باز می‌شود و درون آن دستکاری می‌شود.
  4. تزریق گاز مغشوش: در این روش، فردی گاز مغشوش را به سیستم گاز تزریق می‌کند که از طریق آن میزان گاز دریافتی توسط کنتور کاهش می‌یابد.

به دلیل خطرات احتمالی مربوط به دستکاری کنتور گاز، بهترین روش برای کاهش هزینه گاز، مدیریت مصرف گاز و پرداخت صحیح قبض‌ها، استفاده مسئولانه از گاز و رعایت قوانین مربوطه است.

مجازات دستکاری کنتور گاز چیست؟

دستکاری کنتور گاز جرم است؟ جریمه دستکاری کنتور گاز چیست؟ جریمه خرابی کنتور گاز چقدر است؟ این از سوالات رایج در این بخش است که در ادامه به آنها پاسخ داده ایم.

تغییر در وضعیت دستگاههای اندازه گیری انشعابات (دستکاری کنتور آب، دستکاری کنتور گاز، دستکاری کنتور برق و …) جرم است و مجازات دارد. طبق جدیدترین قانون تصویب شده که 7 ماده و 4 تبصره دارد در ماده یک آن آمده است:

هر شخصی بدون دریافت انشعاب قانونی آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب و اشتراک خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات مبادرت به استفاده از خدمات مزبور نماید و یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز نماید، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه به شرح زیر جریمه می شود:

الف- در خصوص مصارف خانگی از جریمه نقدی تا درجه ۶ که در موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و براساس نرخ تورم سالانه استفاده می شود در مصارف غیرخانگی به یک تا دو برابر بهای مصرف خدمات مصرفی.

ب- در صورت تکرار حسب مورد به حداکثر جریمه مقرر در بند (الف) و قطع انشعاب به مدت سه ماه تا شش ماه

در ماده دو  قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز نیز آمده است:

«هر شخصی به هر طریق مبادرت به هر نوع تصرف یا تغییری در وضعیت دستگاههای اندازه‌گیری آب، برق، گاز، تلفن و یا شبکه فاضلاب نماید به نحوی که منجر به اخلال در کارکرد صحیح و ثبت ارقام مصرفی گردد، علاوه بر الزام به اعاده وضع به حال سابق، به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌گردد.»

چطور از این کار می توان جلوگیری کرد؟

استفاده از پلمپ کنتور گاز می تواند این مشکل را حل کرده و از هر گونه سوء استفاده و دستکاری جلوگیری کند. دستکاری کنتور گاز پلمپ شده و یا اینکه چگونه پلمپ کنتور گاز را باز کنیم؟ یا روش دستکاری کنتور گاز جدید چطور است؟  کاری است تقریبا نشدنی که عواقب سنگینی برای فرد خاطی خواهد داشت. شرکت پایگان سیل ایرانیان تولید کننده انواع پلمپ امنیتی و لیبل امنیتی در ایران بهترین محصولات را برای پلمپ کنتور گاز ساخته و به بازار عرضه کرده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 25 میانگین: 3.4]