سیستم آشکارساز دستکاری

آشکارساز دستکاری فرایند یا دستگاهی را توصیف می‌نماید که دسترسی غیرمجاز به اشیاء محافظت‌شده را به سادگی تشخیص می‌دهد. مهر زدن، نشانه‌گذاری یا سایر تکنیک‌ها ممکن است نشانگر دستکاری باشند.

دستکاری شامل جعل و تغییر عمدی اطلاعات، محصول، بسته یا یک سیستم می‌باشد. راه‌حل‌ها ممکن است شامل تمامی مراحل تولید، توزیع، تدارکات، فروش و استفاده باشد. هیچ راه‌حل تنهایی را نمی‌توان به عنوان ضد دستکاری‌سازی(tamper proof) در نظر گرفت. اغلب باید چندین سطح امنیتی برای کاهش خطر دستکاری در نظر گرفته شود.

برخی ملاحظات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شخص دستکاری‌کنندهٔ نهفته را مشخص کند و سطح دانش، مواد، ابزار و غیره که ممکن است داشته باشد را تشخیص دهد.
  • تمامی روش‌های ممکن دسترسی غیرمجاز به محصول، بسته یا سیستم را تشخیص دهد. علاوه بر روش‌های اولیه ورودی، روش‌های ثانویه و مخفی را در نظر بگیرد.
  • دسترسی به محصولات یا سیستم‌های مورد علاقه را کنترل یا محدود کند.
  • عملیات ضد دستکاری‌سازی را با سخت‌تر کردن و وقت‌گیر کردن دستکاری بهبود بخشد.
  • ویژگی‌های آشکارساز دستکاری را برای کمک کردن به شناسایی وجود دستکاری اضافه کند.
  • به مردم آموزش داده شود تا بتوانند شواهد دستکاری را شناسایی کنند.
  • مدت زمانی برای دستکاری وجود دارد. به‌طور ویژه، در هنگام انتقال، هر کسی که قصد دستکاری کالاها، وسایل گران‌بها، پول نقد و اسناد محرمانهٔ محافظت شده با آشکارساز دستکاری را دارد، فقط زمان کوتاهی در حد چند دقیقه فرصت دارند تا کشف نشوند. این کار دشوار و غیرممکن به نظر می‌رسد که برای بازکردن بسته‌بندی، بررسی یا حذف موارد و بسته‌بندی دوباره به حالتی که دستکاری نشده باشند، بتوانند وقت کافی داشته باشند.

برخی از کاربردهای آشکارساز دستکاری

بسته‌بندی محصول

طرح آشکارساز دستکاری احتمالاً در مرحلهٔ دسته‌بندی و برچسب زدن محصول بیشتر ظاهر می‌شود و می‌تواند بسیار مهم باشد که محصول قبل ترک کارخانه دست‌نخورده باشد.

قوطی‌های غذای کودک از اولین موارد پرخطر هستند به طوری که تولیدکننده‌ها توسط افرادی که مدعی بودند سموم متفاوتی به غذای بچه‌ها اضافه کردند ودر قفسه‌های سوپرمارکت جایگذاری کردند، اخاذی شده‌اند. میزان کالایی که نیاز است از بین برود (زیرا غیرممکن است که بگوییم کالای مورد نظر دستکاری شده‌است) و تهدید و ترس از افکار عمومی، بدین معناست که اصول طراحی آشکارساز دستکاری، توانایی صرفه جویی پول زیادی در آینده دارد.

قوطی‌های مواد غذایی، سپس با یک سرپوش فلزی با گیرهٔ حباب مانند به سمت بالا، که به عنوان دکمهٔ ایمنی شناخته می‌شوند (مانند سرپوش قوطی میسون)، ظاهر شدند. اگر قوطی باز باشد، دکمه بالا کشیده شده‌است و در غیر این صورت، صاف می‌ماند. به مشتریان توصیه می‌شود که هیچ‌گاه محصولی که سرپوش آن بالا است نخرند (این سرپوش‌ها اگر باکتری‌های درون قوطی گاز تولید کنند نیز بالا می‌روند که یک ویژگی ایمنی اضافه است) احتمالاً مهر و موم کردن با بسته‌بندی در یک فضای کم فشار به دست می‌آید. اگرچه کارخانه‌ها تمایلی به افشا کردن جزئیات ندارند.

قوطی‌های جدیدتر مواد غذایی، تمایل به بسته‌بندی پلاستیکی اطراف لبهٔ در دارند. هنگامی که باز می‌شود این پلاستیک برداشته می‌شود. گرچه طراحی سرپوش‌های بهاری هنوز هم در حال استفاده است.

هم‌چنین بسته‌بندی آشکارساز دستکاری برای محافظت از فروشگاه‌ها گسترش یافته‌است. برخی از برچسب‌های مقیاس‌بندی برای گوشت‌ها و محصولات اغذیه‌فروشی وجود دارد که اگر برداشته شوند، پاره می‌شود و مشخص است.

بسته‌بندی امنیتی برای مدارک جرم مورد نیاز است. آیتم‌ها تا زمانی که در مراحل قانونی ثبت نشدند، باید در حالت دست نخورده باقی بمانند.

بسته‌بندی‌هایی که به صورت خشن باز و پاره می‌شوند یا به‌طور دیگر نمی‌توانند به راحتی دوباره مهر و موم شوند، بعضی اوقات برای کمک به شناسایی دستکاری استفاده می‌شوند.

اغلب از چندین لایه یا نشانگرهای اضافه استفاده می‌شود زیرا هیچ تک لایه یا دستگاهی نشان‌دهندهٔ ضد دستکاری‌سازی نیست. باید به نشانگرهای سنتی منحصر به فرد توجه شود (باید مرتباً به علت آن که این موارد در معرض جعل قرار دارند، تغییر کند).

کاربران نهایی و مصرف‌کنندگان باید برای نشانه‌های دستکاری، هم در روش‌های اولیهٔ ورودی و هم در مکان‌های ثانویه یا مخفی بسته‌بندی آموزش دیده باشند.

امنیت فیزیکی

وجود وسایل فیزیکی آشکارساز دستکاری، در تأسیسات رایانه‌ای معمول است، به‌طور مثال، سیم‌کشی شبکه اغلب از یک مجرای شفاف عبور می‌کند و سوئیچ‌ها در کابینت‌های شیشه‌ای قرار داده می‌شوند تا اگر دستگاه غیرمعمولی به شبکه متصل شود، به راحتی قابل مشاهده باشد.

برخلاف دسترس‌پذیری آسان به کی‌لاگرهای مینیاتوری، طرح‌های آشکارساز دستکاری در رایانه‌های شخصی استفاده نمی‌شوند. در حالیکه کیس‌های رایانه‌ای و صفحه‌کلیدهای شفاف، رایج هستند، آن‌ها به‌طور عمده از لحاظ مقاصد تزئینی نسبت به مقاصد امنیتی، استفاده می‌شوند. بسیاری از رایانه‌های شخصی یک سوئیچ دارند که بازشدن کیس را تشخیص می‌دهد و هنگامی که رایانه روشن می‌شود یک اخطار تصویری ارائه می‌دهد که کیس اخیراً باز شده‌است. در هر صورت، مدت‌هاست که امکان پیچیده کردن دستکاری وسایل الکترونیکی از طریق مهر و موم کردن آن‌ها با چسب آشکارساز دستکاری یا موم آب‌بندی وجود دارد. از طرف دیگر، می‌توان دستگاه‌های هشداردهندهٔ کنترل‌شده با رادیو (که یک هشدار بی سر و صدا را انتقال می‌دهند) نصب کرد یا کیس‌ها را می‌توان طوری چسب زد که تلاش برای دستکاری منجر به کج شدن یا شکستن کیس شود.

سامانه‌های اعلام حریق و دیگر سوئیچ‌های اضطراری معمولاً غیرقابل برگشت هستند یعنی یک شیشه دارند که برای فعال کردن هشدار، باید شکسته شوند. به‌طور مثال، دکمهٔ وحشت در سیستم‌های دزدگیر ممکن است نیاز به یک کلید پلاستیکی داشته باشند تا سوئیچ دوباره تنظیم شود.

به همان روش مشابه با سامانه‌های اعلام حریق، بسیار از دستگیره‌ها و اهرم‌های اضطراری یا دستگیره‌هایی که نباید به‌طور عادی باز شوند، توسط یک مهر و موم امنیتی فلزی یا پلاستیکی نازک بسته می‌شوند. نه تنها برای عدم جلوگیری از استفادهٔ دستگیره (در زمان مقرر) بلکه برای هشدار به پرسنل تعمیر و نگه‌داری/امنیتی که در واقع از دستگیره استفاده شده‌است، مهر و موم نازک است. در بسیاری از اوقات، کانتینرهای بزرگ حمل و نقل دریایی دارای یک حلقه یا مهر و مومی که در بندر مبدأ به آن‌ها متصل‌شده، هستند. پس از مسافرت در دریا (احتمالاً همچنین از طریق زمین)، کانتینرها به مقصد خود می‌رسند و در آن‌جا کانتینرها بررسی می‌شوند که آیا مهر و موم‌ها در جای مناسب خود قرار دارند (در مقابل فهرستی از زوج کانتینر/مهر و موم).

در کار پلیس، تکنیک‌های آشکارساز دستکاری باید اغلب استفاده شوند تا از دسترسی به مدارک محافظت کند و روش‌هایی برای ذخیره‌سازی اقلام و نمونه‌ها به طریقی که می‌شود اثبات کرد که پس از جمع‌آوری مدارک، تغییری در آن رخ نداده‌است ارائه دهند. می‌توان استدلال کرد که دوربین‌های مدار بسته عملکرد مشابه‌ای در برخورد با مظنونان انجام می‌دهند. همچنین می‌توان به سیستم‌های ویدیویی با استفاده از برچسب زمانی‌ای که توسط یک ساعت مورد اطمینان تولید می‌شود، ویژگی‌های آشکارساز دستکاری را بخشید.

پایگان سیل ایرانیان، تولید کننده انواع پلمپ های امنیتی

شرکت پایگان سیل ایرانیان بعنوان قدیمی ترین تولید کننده پلمپ های امنیتی در ایران از سال 1377 فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و ماشین آلات منطبق با استاندارد های جهانی محصولات خود را تولید و به بازار عرضه می نماید و سهم عمده ای از تامین پلمپ ها مورد نیاز صنایع مختلف در ایران و خارج از مرزها را بر عهده دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.3]