قوانین پلمپ و فک پلمپ

پلمپ به چه معناست و قوانین پلمپ چیست؟

 

بی شک به دفعات اصطلاح پلمپ را شنیده‌اید حال بیایید تا به طور کامل درباره قوانین پلمپ بخوانیم. پلمپ به ممانعت قانونی از انجام فعالیت یک صنف، اماکن تجاری، املاک مسکونی، ساختمان‌های در حال ساخت و هر مکانی را که به صورت غیر قانونی و سرپیچی از قوانین آن کشور و صنف باشد میگویند و آن را برای مدتی تعطیل و دور از فعالیت نگه می دارند.

به عبارت دیگر اگر در مکانی کاری غیرقانونی انجام شود،مراجع قضایی در صورت نیاز می توانند آن را پلمپ یا مهر و موم کرده و تا زمانی که قانون اجازه ندهد اجازه فعالیت ندارد. در صورت فک غیرقانونی پلمب، جریمه و مجازات سختی شامل حال خاطیان خواهد شد. اما قانون پلمپ واحد صنفی چیست؟ قوانین پلمپ مغازه توسط اماکن کدامند؟

مواردی که سبب پلمپ یک واحد صنفی یا پلمپ مغازه توسط اداره اماکن می شود را میتوان اینگونه بیان کرد:

  • اگر یک واحد صنفی به شغلی به غیر از شغلی که برای آن جواز کسب گرفته است فعالیت کند.
  • اگر یک واحد صنفی برای مدتی بیشتر از 15 روز تعطیل بمانهد در صورتی که به مصرف کننده زیان وارد شود پلمپ میگردد.
  • اگر تکالیفی را که قانون نظام وظیفه مقرر کرده را رعایت نکرده و برخلاف آنها عمل کند.
  • اگر واحد صنفی، حق عضویت خود را به اتحادیه صنف خود پرداخت ننماید طبق قوانین پلمپ میگردد.

قوانین پلمپ

پلمپ اماکن توسط شهرداری

شهرداری هم ممکن است به واسطه ماده ۱۰۰ و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز برای جلوگیری نسبت به پلمب آن مکان‌ها اقدام کند، بنابراین زمانی پلمب توسط شهرداری قانونی است که توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده باشد.

در نتیجه اگر که پلمب انجام شده بدون حکم یا بدون مجوز از طریق سازمان و نهاد صالح انجام شده باشد و کسی آن را فک پلمب کند دیگر جرمی مرتکب نشده است زیرا از همان ابتدا این پلمب کردن موافق قانون نبوده که فک آن توسط یک نفر مخالفت با قانون تلقی شود.

 

فک پلمپ یعنی چه؟

آیا تا به حال به دنبال پاسخ این سوالها بوده‌اید که اگر صنفی را پلمپ کردند چگونه باید دوباره به فعالیت خود ادامه دهد؟  بعد از چه مدتی میتواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ جواب این سوالات آنچنان هم که فکر میکنید دشوار نیست.

پاسخ سوالات شما فک پلمپ (فک پلمب) میباشد، اصطلاح قانونی فک پلمپ یعنی چه؟؟ بیایید تا برایتان به صورت کامل قوانین فک پلمپ را بگوییم. فک پلمپ به معنای بدست آوردن اجازه قانون و اصناف مربوط برای بازگشایی دوباره مکان پلمپ شده و از سرگیری فعالیت آن میباشد.

فک پلمپ واحدهای صنفی پس از صدور پروانه کسب و یا پس از گذشت یک هفته از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه و ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه توسط نیروی انتظامی انجام می‌‌ گردد.

برای فک پلمپ واحدهای صنفی باید مراحل قانونی زیر را طی کرد:

  • پس از صدور پروانه کسب، امکان فک پلمپ وجود دارد.
  • یا پس از گذشت یک هفته تا 10 روز از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه این امکان بوجود می‌آید.
  • ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه باید انجام شود.

بیایید تا درباره شرط سوم کمی بیشتر بدانیم، بهترین راه حل برای فک پلمپ این است که فرد متقاضی فک پلمپ(مالک واحد صنفی و یا صاحب شغل) باید بدهی‌اش را پرداخت کند و یا قوانینی را که زیر پا گذاشته است رعایت کرده و و درخواست بازگشایی واحد صنفی خود را از مراج قانونی طلب کند و از کار‌های غیر قانونی مانند فک پلمپ غیر قانونی بپرهیزد که در قانون کشور ما مجازات‌های سنگینی درباره فک پلمپ غیر قانونی ایجاد شده است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

فک پلمپ

 

مجازات شکستن پلمپ چیست؟ (جریمه فک پلمپ)

اما مجازات فک پلمپ چیست؟ بر اساس ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن‌ها را بشکند یا محو نماید یا‌عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم ‌می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر (۷۴) ضرب شلاق خواهد بود.

بنابراین هر گونه فک پلمپ کنتور برق، آب و گاز هم یکی از مصادیقی است که شامل مجازات بالا می شود و جریمه فک پلمپ کنتور آب، جریمه فک پلمپ کنتور برق و گاز بر همین اساس در نظر گرفته می شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.8]